Kasztany to piękne drzewa spotykane w parkach , kwitnące na wiosnę oraz dające jesienią charakterystyczne, brązowe owoce, w kolczastej skorupce. Nie wszystkim kojarzą się jako opcja dania czy przekąski.

Kasztany są jadalnymi nasionami charakterystycznej odmiany kasztanowca. Swym wyglądem nieco przypominają orzechy. Smakowo natomiast są słodkawe i lekkostrawne.

Spożywając kasztany wzmacniamy naszą odporność i zapobiegamy infekcjom. Kasztany silnie działają na układ krwionośny i rozszerzają naczynia transportujące krew. Dzięki temu, że zawierają escynę, mają działanie uszczelniające naczynia krwionośne, co przekłada się z kolei na zmniejszanie obrzęków czy dolegliwości związanych z żylakami.

Ponadto spożywanie kasztanów pomaga regulować poziom cholesterolu we krwi. Z racji tego, że zawierają też nienasycone kwasy tłuszczowe przyczyniają się do redukcji poziomu frakcji LDL cholesterolu. Niosą w sobie dużo kwasu foliowego, dlatego są zalecane osobom, które mają jego deficyt.

Zawierają duże ilości potasu, dlatego polecane są osobom uprawiającym czynnie sport.

Warto wzbogacić bądź urozmaicić swoją dietę w jadalne kasztany, ponieważ są cennym źródłem wielu składników odżywczych.

Kasztany to przede wszystkim:

  • źródło energii – ponieważ zawierają dużo skrobi;
  • źródło błonnika – hamuje on w pewnym stopniu apetyt i nasyca na dłużej. Posiada również wspaniałe właściwości regulujące pracę przewodu pokarmowego oraz pozwala oczyścić organizm z toksyn;
  • źródło witaminy – głównie to B, E oraz K. Natomiast zawartość witaminy C nie jest w cale mniejsza niż w cytrynie;
  • źródło cennych składników odżywczych jak białka, tłuszcze, a także minerałów: potasu, magnezu i wapnia;
  • źródło lecytyny, która wpływa na koncentrację, poprawę myślenia, ułatwia zapamiętywanie;
  • nie zawierają glutenu – mogą więc występować w diecie osób z chorobami glutenozależynymi.